à paris

aujourd'hui

Kategori: Allmänt

Idag. För en gångs skull kan jag skriva i presens! Sitter just nu hemma (!) i vår lägenhet och kan skriva på datorn. Ikväll blir vår första natt här! Idag vaknade vi upp i vårt vindsrum, packade ihop vårt pick & pack och tog taxi hit. Städade, möblerade om, packade upp och voilá - nu känns det genast mycket bättre. Jag lagade pastapesto till lunch och sen gick vi ut på en ordentlig powerwalk ner till Rue de Rivoli och Seine. Så nu har Mimmi äntligen fått se flodjäveln. På hemvägen köpte vi varm nybakad baguette och frukost till imorgon. Här kommer en liten sneak peek på vårt nya hem.

la continuation

Fortsättningen. Vi åkte från Elins hotell med vad vi snabbt insåg var väldigt dålig marginal. Dessutom hade Mimmi glömt sin plånbok kvar på hotellet så det blev minst sagt stressigt med att ta ut de sista pengarna till lägenheten. Men vi hann! Och vi fick äntligen flytta in i vårt nya skitiga hem så det första vi gjorde var att gå och handla AJAX-spray och städa, städa, städa. Vid sex kom en gullig finlandssvensk/italiensk tjej från lägenheten under oss och gav oss koden till deras wifi, wiho. Vid halv åtta bjöd vi Elin på inflyttningsmiddag bestående av take away sushi och 20 kronorsvin. Vi tände massa ljus och hade det faktiskt väldigt mysigt innan jag & Mimmi åkte tillbaka till Place de Clichy för en sista natt i vårt skrymsle...

hier

Kategori: Allmänt

Igår. Även denna dag började på Starbucks där jag laddade upp inför mitt nivåplaceringstest som skulle äga rum klockan 10 på skolan. Vad jag har att säga om det? LOL. Jag kommer hamna i sämsta nivån. Även om den skriftliga delen gick någorlunda bra (haha eller...) kommer den muntliga att totalsänka mig. Som tur var kunde jag dela min förtvivlan med Elin som gjorde testet igår och som jag & Mimmi mötte upp för en svindyr fika på Ladurée efteråt. Åt resans första underbara macaron och promenerade längs mysiga smågator i Saint Germain. Efter en mindre fancy lunch på Donken åkte vi till Elins hotell där jag äntligen fick duscha (!!!) och del två av denna dag är to be continued...

guerriers

Krigare. Sen vi kom till Paris har vi verkligen flängt runt över hela staden och mina fötter mår inte så bra. Vi började hur som helst dagen med frukost på Starbucks där vi äntligen fick tag på wifi. Sen åkte vi till visning numéro 1 (behöver kanske inte tillägga att vi kom försent...). Därefter en sväng till skolan för registrering del två medan Mimmi gav sig ut på egna äventyr till Svenska kyrkan. Vi återförenades för visning numéro 2 som låg i sjunde arr, precis bredvid svenska ambassaden. Lägenheten ägdes av en gammal tant vars man var 97 år och jättesjuk. Allt kändes inte på topp kan man säga så efter det begav vi oss till Centre Pompidou i fjärde arr istället, käkade en snabb middag och mötte upp en fransos för visning numéro 3. Den var lite för dyr så vid halv åtta på kvällen bestämmer vi oss för att faktiskt TA det första alternativet. Åker till Grand Boulevards (som numera är våra nya hemmahoods) och signar kontraktet! Idag får vi flytta in!!!

nous sommes arrivées

Kategori: Allmänt

Vi har anlänt. Sitter på Starbucks och har äntligen wifi! Tänkte därför skriva lite om igår. Gick upp vid 4.30 och fick skjuts av pappa till Arlanda där vi mötte upp Mimmi och hennes familj. Efter en snabb frukost & ett snabbt flyg & två ganska snabba bussar var vi äntligen framme i Paris och vårt lilla vindsrum där vi ska bo i några dagar nu. Dagen har spenderats fram och tillbaka på metro och RER. Först åkte vi till min skola för att registrera mig och få lite info, följt av croissant & cappuccino, lägenhetsvisning i 13de arr och middag vid Pantheon med bästa Elin som också är här! Vi skrattade tills vi dog av övertrötthet. Idag väntar ännu en fullspäckad dag, skriver så fort jag kan...

compte à rebours

Nedräkning. Nu är det inte långt kvar tills vi åker! Tiden har gått fort ändå och det känns skönt att efter höstens slit få lön för mödan. Efter en händelserik sista vecka hemma är väskorna bara halvpackade men jag har hunnit bli ett år äldre och fått fira min nittonårsdag med underbara vänner. Frisören, tandläkaren och sista jobbdagen är avklarade och jag känner mig helt enkelt bara väldigt redo att dra!